ОСОБЛИВОСТІ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПСИХОМОТОРНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
Анотація
Резюме. Вступ. Фізичний розвиток визначає адаптаційні можливості організму людини до факторів
зовнішнього середовища, а також функціональну готовність організму до фізичних навантажень.
Мета дослідження. Оцінити показники фізичного розвитку дітей дошкільного віку з неврологічною
патологією, встановити наявність відмінностей між ними, пов’язаних зі статтю; верифікувати відміннос-
ті показників фізичного розвитку у дітей із різними неврологічними нозологіями, виявити зв’язок між
цими показниками та наявними у дітей психомоторними порушеннями.
Матеріали та методи. Проведено визначення соматометричних показників, гармонійності фізич-
ного розвитку, антропометричних індексів та індексу Кетле 50 дітей дошкільного віку, t-критерію Стью-
дента, коефіцієнта рангової кореляції.
Результати досліджень. Між масою тіла хлопчиків із розладами аутистичного спектру та з міні-
мальною мозковою дисфункцією, окружностями грудей хлопчиків з розладами аутистичного спектру і
з затримкою психомовного розвитку, окружностями голови і грудей хлопчиків та дівчаток з розладами
аутистичного спектру виявлено достовірну різницю. У більшості дітей виявлено низькі значення індек-
сів Чулицької та Ерісмана, середні значення соматометричних показників та індексу Кетле та гармоній-
ний фізичний розвиток. Достовірна кореляція різної сили виявлялася між соматометричними показни-
ками дітей обстеженої групи та їх неврологічними розладами (p<0,01), а також між ними та більшістю
показників дітей із затримкою психомовного розвитку (p<0,01); кореляції показників дітей інших під-
груп бракувало достовірності. Між психомоторними порушеннями і окружністю грудей дівчаток із за-
тримкою психомовного розвитку та показниками хлопчиків із мінімальною мозковою дисфункцією ко-
реляції не виявлено.
Висновки. У більшості обстежених дітей виявлено достовірну різницю між деякими соматометрич-
ними показниками, переважання їх середніх значень серед дітей, низькі значення антропометричних ін-
дексів, гармонійний фізичний розвиток. Кореляційному зв’язку психомоторних порушень та більшості
соматометричних показників бракує достовірності.
Ключові слова: діти дошкільного віку, фізичний розвиток, розлади аутистичного спектру, затрим-
ка психомовного розвитку.