КОУЧИНГ У ДИТЯЧІЙ ОНКОЛОГІЇ: НАВЧАННЯ НАВИКАМ КОПІНГУ В РЕАБІЛІТАЦІЙНОМУ ПРОЦЕСІ

Автор(и)

  • О.М. Горленко
  • Л.М. Балецька
  • О.А. Пушкаренко
  • А.І. Томей

Анотація

Резюме. Вступ. Кінцевою метою реабілітаційного процесу дітей з онкопатологією є активна участь
у своєму життєвому світі. Онкопацієнти часто зіштовхуються з відстроченими наслідками впливу на пси-
хічне та фізичне здоров’я. Існує потреба підтримати дитину та її сім’ю, навчивши «менеджменту» склад-
них ситуацій, які виникатимуть у майбутньому. Саме тому предметом уваги є коучинг, що ґрунтується на
копінг-підході та гнучкому вирішенні проблем у реабілітаційному процесі дітей.
Мета дослідження: зробити огляд наявних програм реабілітації дітей, задля виокремлення успіш-
них кейсів. Виділити компоненти, де очікуваним лікувальним ефектом у реабілітаційній програмі дитя-
чої онкопатології варто вважати не тільки клінічне одужання хворих, але й повернення їх до унормова-
ного життя в сім’ї, школі та спільноті, відновлення фізичного, психологічного та соціального здоров’я.
Матеріали та методи. У статті ми синтезуємо дані спостережних досліджень та коментарів експер-
тів щодо таких тем: 1) сучасні програми реабілітації наслідків лікування раку в дитинстві та їхня ефек-
тивність з огляду вибудовування копінг-стратегій у дітей, 2) дефіцит у практиці спілкування, підтримки
та націлювання дитини на активне життєтворення упродовж усієї траєкторії реабілітації. Здійснено по-
шук сучасних досліджень у базах даних Medline, ERIC, Cochrane, The Lancet та PsychInfo англійською мо-
вою, а також за допомогою Google Academia та у фахових виданнях українською мовою.
Результати досліджень. Згідно з сучасними дослідженнями продемонстровано, що існує чотири ка-
тегорії реабілітації від раку. В цьому ключі проаналізовано різноманіття реабілітаційних програм, які різ-
няться за формою та способом впровадження реабілітаційної стратегії. Одним з ефективних методів є
коучинг, а саме – SFC-peds. Це ключовий елемент реабілітації дітей із онкозахворюваннями, який дозво-
ляє розпочати відновлення, звертаючи увагу на сильні сторони дитини. Акцентом даного підходу є фа-
ховість психолого-реабілітаційної команди та особливості копінг-поведінки для адаптації до нової ре-
альності. Виокремлено основні проблеми ефективної комунікації з дітьми в онкології як основи впрова-
дження коучингу в практиці.
Висновки. Реабілітаційні комплексні програми мають включати допомогу в навчанні жити з раком та
максимально збільшити рівень незалежності для дитини та її родини. Одним із методів роботи з дітьми
в існуючих реабілітаційних моделях є коучинг у педіатрії, який допомагає розпочати відновлення, спира-
ючись на сильні сторони, та покращувати слабкі місця.
Комплексний підхід до коучингу передбачає розгляд багатьох компонентів, серед яких основним є
навчання психолого-реабілітаційним сучасним підходам до комунікації з дітьми в онкології; підтримки
та націлювання дитини на активне життєтворення протягом усієї траєкторії реабілітації; зміна позиції
фахівця від ролі експертного радника до фасилітатора спільної роботи
Ключові слова: коучинг, реабілітація, копінг-підхід, дитяча онкологія.

Опубліковано

2021-12-13